Total Pageviews

Saturday 9 April 2011

Mukaddimah Syiah vs Wahabiy

melihat pada gelodak fikrah ummah islam terutama di malaysia kini. jauh di sudut hati saya untuk menyebut kalimah kafir samada pada syiah atau wahabiy. ada antara kita yang cetek fahaman agama dan beremosi secara membuta tuli tanpa menyelidik ayat Allah ( al-quran) dan hadis Rasul s.a.w. menkafirkan wahabiy atau syiah. bagi saya secara peribadi, kita hendaklah meneliti dari sudut akidah kedua-dua fahaman ini.
syiah, meletakan keutamaan kepada saydina Ali r.a dan keluarga alibayt. mereka mengkesampingkan para sahabat r.a. sehingga ada yang mengkafirkan para sahabat, antara syekh yasir al-habib menggunakan kalimah laknatullah setiap kali menyebut nama abu bakr, umar dan uthman (cth: abu bakr laknatullah) dan mencaci maki aisyah dan muawiyyah.anda boleh merujuk dalam laman youtube dengan menaip syekh yasir al-habib. elemen kontradiksi ini sudah cukup menunjukkan sikap mereka yang menghina islam. maklumat serta bukti-bukti akan saya jelaskan dalam penulisan yang seterusnya.
wahabiy, mereka berpegang dengan al-quran dan al-hadis. walau terdapat beberapa perkara furuiyyah yang membezakan fahaman mereka dengan mazhab-mazhab ini tidak bererti mereka tersasar dari akidah ahli sunnah waljamaah. kekadang mereka dilabelkan ekstrim, namun jauh disudut amalan yang membezakan mereka dengan umat islam yang lain terutama di Malaysia.
insya Allah saya akan melanjutkan perbahasan ini pada artikel-artikel yang seterusnya. wasslam