Total Pageviews

Wednesday 14 December 2011

soal jawab hukum menjual dan membeli barangan tiruan

Barang Tiruan & Hak Cipta Terpelihara


Jeffrey Iskandar Ahmad

Assalamualaikum,
Saya nak tanya soal jawab mengenai muamalat. Apa hukum kalau saya beli atau
jual barangtiruan(immitation) sebagai contoh barang di petaling street.
Jenama terkenal tetapi barang tiruan.

Sekian terima kasih. Aaya amat berharap ustaz dapat email saya balik.

From: zaharuddin arahman
To: jeffrey@time.net.my
Subject: Re: Soal jawab pendek ( hukum jual barang tiruan)

wa'alaikumussalam,

jika barang tiruan itu memang jelas tiruannya di mata pelanggannya serta tiada pula penipuan dari sudut harganya (menurut kualiti barang tiruan itu). maka hukumnya harus sahaja.

tapi jika, brg tiruan itu adalah hak cipta terpelihara seperti buku, kaset, vcd dan lain-lain yang halal, maka Kesatuan Ulama Fiqh sedunia telah bersidang pada tahun 1988 dan keputusannya bernombor 43 (5/5) mengitiraf hak cipta, hak nama syarikat dan produk,

Ringkasnya ; Hak cipta terpelihara adalah diiktiraf dalam Islam maka haramlah menjual dan meniagakan barangan demikian apabila ia telah didaftarkan atau di hebahkan sebagai hak cipta terpelihara kecuali setelah mendapat izin tuan milik hak itu. Hak ini termasuklah, karangan kitab Islam atau yang lainnya.

Perbincangan ulama berkaitan hujah mereka yang tidak mahu menerima hak cipta dalam ilmu juga telah dibincagkan panjang lebar dan berakhir dengan terbukti kukuhnya hujjah mereka yang mengiktiraf hak cipta termasuk kitab-kitab berkaitan Islam yang dikarang.

Jika benda itu tak halal...maka haram jualnya samada original mahupun tiruan.

Tapi jika cetak kaset atau vcd untuk kegunaan sendiri yang tiada tujuan komersial. maka harus .

sekian,

ust zaharuddin abd rahman


Jeffrey Iskandar Ahmad wrote:

Terima kasih banyak2 kerana menjawab dengan cepat. Susulan soalan saya jika saya menyediakan website untuk rakan saya menjual barang tiruan yang menpunyai hak cipta terpelihara. Adakah duit sewa bulanan yang saya dapat adalah haram.

Terima kasih

Jawapan :

Syarat sewaan dalam Islam adalah, mestilah pemilik menyewakan haknya untuk tujuan yang halal sahaja. jika ada yang tidak halal, macam dalam kes kes di bawah, maka harga sewaan dari penyewa itu tidak boleh diterima..ia berdasarkan ayat quran : "dan janganlah kamu tolong menolong di atas dosa dan permusuhan" ( Al-Maidah)

cth mudah , adalah kita sewakan rumah kita untuk dijadikan tempat perjudian. maka hukumnya haram wang sewa dan dapat dosa pula setiap kalai org bermain judi di ruamh sewa itu. kerana nabi sebut dalam hadith sohih " ...sesiapa yang mengajak dan mempelopori benda buruk dan jahat, lalu org menirunya, maka dosa ke atasnya sebgmn org melakukannya"

sekian

ust zaharuddin




Add this page to your favorite Social Bookmarking websites

Comments

Jersey tiruanPiko
Assalamualaikum ,Ingin kepastian dengan lebih jelas hukum jual jersey pasukan bola sepak tiruan yang hampir sama dengan jersey asal tetapi kualiti berbeza.Minta tunjuk ajar daripada ustaz.

Pembeli software kitabPembeli
Petikan: "Ringkasnya ; Hak cipta terpelihara adalah diiktiraf dalam Islam maka haramlah MENJUAL dan MENIAGAKAN barangan demikian apabila ia telah didaftarkan atau di hebahkan sebagai hak cipta terpelihara kecuali setelah mendapat IZIN tuan milik hak itu. Hak ini termasuklah, karangan KITAB ISLAM atau yang lainnya."



Assalamu'alaikum ust zaharuddin,

maaf ust, jika saya SEDEKAHKAN (tujuan membantu @ amal jariah) software cth: maktabah syamilah, jamik kabir dsb.. yg telah dibeli oleh saya.. HARUSKAH?

Hal jualbeli barang tiruanSaif
Salam Ustaz,

Saya penjual barang tiruan. Mengikut pemahaman saya berdasarkan jawapan ustaz, menjual barang fizikal tiruan berjenama seperti levis, dockers, adidas, tag heuer, nike, rolex, oakley, puma dll, adalah halal dan harus walaupun aktiviti ini tidak dibenarkan oleh undang-undang negara. Selagi mana ia jelas tiruan oleh pengguna maka ia harus dijual beli. Pada saya hukum Islam itu lebih tinggi dari undang-undang negara.

Yang ustaz maksudkan barang-barang yang dibawah hak cipta terpelihara adalah seperti buku, lagu dan software yang mana jika kita copy sekalipun kualitinya tidak berbeza. Benda ini tidak boleh dijual tanpa kebenaran tuan punya hak milik.

Dengan kedaifan ilmu saya, saya bersandar dengan jawapan ustaz untuk urusan jual beli saya.

Jika pandangan saya tidak benar minta ustaz perbetulkan.

Terima kasih.

0 masih ragu!!!!md faisal
askum ustaz..saya ada menjual cermin mata tiruan dari jenama ray ban..apa hukum nya??adakah haram di sisi agama??harap ustaz dpt beri jawapan yg sangat tepat..

0 Hukum jual barang tiruan..Deli
Salam..
Saya dah baca artikel Uzar ni, tapi masih perlukan kepastian.. saya bagi situasi yang sebenar.. apakah hukumnya menjual pakaian yang berjenama spt Levi's, Dockers, Adidas, Nike, etc.

Secara umumnya ramai orang tahu barang tersebut adalah barangan tiruan yang dibuat di Siam, ramai juga yang tahu kualitinya berbeza dari yang original serta tiada penipuan dari segi harga dimana umumnya ramai tahu harga barangan tersebut adalah lebih murah dari barang original. Barangan tersebut rasanya memang ada Copyright. Maaf atas kedaifan.